Mijn klant betaalt zijn facturen niet, wat kan ik doen?

Voor elke onderneming of ondernemer zijn niet betalende klanten op dit moment een toenemend of wellicht nieuw probleem. Op deze pagina staat kort beschreven hoe u uw openstaande facturen kunt innen, maar hoe voorkomt u nieuwe problemen en langdurige debiteuren in de toekomst?

Factuur wordt niet betaald: hoe voorkom ik dit?

Enkele tips om te voorkomen dat een factuur niet betaald wordt:

  • Laat de klant zich legitimeren bij het aangaan van een overeenkomst. Is hij/zij ook daadwerkelijk gerechtigd om de overeenkomst te sluiten? Ga na of het bedrijf ingeschreven staat in het Handelsregister van de KvK;
  • Bespreek uw voorwaarden met de wederpartij voor het aangaan van een overeenkomst. Vermeld uw voorwaarden op de overeenkomst en laat de klant hiervoor tekenen;
  • Noteer op de overeenkomst het afleveradres en het factuuradres. Wanneer mogelijk zijn ook de gegevens van de ontvanger van het product/dienst en de ontvanger van de factuur gewenst. Zo voorkomt u latere onduidelijkheden;
  • Omschrijf op de factuur zo volledig mogelijk hetgeen gekocht is, tegen welke prijs dit gekocht is en wanneer de betaling uiterlijk binnen dient te zijn. Onnodige vertragingen in de betaling worden zo beperkt.

Wat kan PLS voor u betekenen?

Wij helpen u graag bij het verminderen van het aantal debiteuren en openstaande facturen. Eén van de mogelijkheden is het uitbesteden van uw debiteurenbeheer. Benieuwd naar de andere opties? Neem vrijblijvend contact met ons op. Bijvoorbeeld ook bij het aangaan van een nieuwe opdracht of afnemersrelatie, ook als u niet twijfelt aan zijn (toekomstige) betalingsgedrag. Er zijn veel bedrijven die hun nota’s niet betalen en nieuwe “slachtoffers” zoeken om toch hun producten te kunnen afnemen.